tisdag, november 22, 2005

Caroline Krook vill inte bli ärkebiskop!

Caroline Krook, biskop i Stockholms stift, väljer att inte låta sig nomineras i ärkebiskopsvalet. Lustigt att Kyrkans tidning formulerar det som "Caroline Krook hoppar av ärkebiskopsvalet". Kan man välja att hoppa av någonting som man inte själv kan söka? Biskop är ingen tjänst som man kan söka, utan det är elektorerna som nominerar personer. Man kan däremot säga att man inte vill bli nominerad.
Det var många inom och utanför kyrkan som hade sett fram emot att ha henne som ärkebiskop.

Caroline själv för fram tre skäl till varför hon inte skulle kunna tänka sig att bli ärkebiskop:
# Hon känner en inre och yttre kallelse att vara kvar som biskop i Stockholm.
# Hon tycker att hon skulle vara för gammal som ärkebiskop. Caroline Krook är född 1944.
# Hon känner att hon inte är tillräckligt kompetent i relation till arbetes ansvar.

Hon säger också att hon inte endast kan söka tjänsten pga att hon är kvinna.

Caroline Krook
1969 Prästvigd
1969 Fängelsepräst, Malmö
1970 - 1981 Församlingspräst, Norra Fäladen Lunds stift
1981 - 1985 Domkyrkokaplan, Lund
1985 Teo. lic
1985 - 1990 Kaplan, Graninge Stiftsgård
1990 - 1998 Domprost, Stockholms stift
1998 Biskop, Stockholms stift

Jag kan inte säga hur Caroline Krook skulle bli som ärkebiskop. Jag har faktiskt hört henne en gång, när hon höll ett föredrag om samtalsdokumentet Homosexuella i kyrkan. Men för övrigt kan jag inte uttala mig om henne, för utom hennes meriter. Men när hon säger att hon inte är tillräckligt kompetent. Vem är då kompetent att bli ärkebiskop?
Nej, hon skulle inte låta sig nomineras endast pga att hon är kvinna, utan för att hon är kompetent OCH kvinna.

Jag ställer mig frågorna:
1. När kommer SvK få sin nästa biskop som är kvinna?
2. När kommer SvK få en ärkebiskop som är kvinna?

Jag svarar själv!
Fråga 1: Tidigast om 15 år (2020)
Fråga 2: Tidigast om 45 år (2050)

14 Comments:

Blogger Göran Koch-Swahne said...

Jag tror att kontentan av detta är, att Biskop Caroline sätter press på andra att jobba för en kvinna denna gången - och inte bara låta det driva, som de sista gångerna.

För det är ju faktiskt så att det är fler än Hr Kalin som har svårt för kvinnor, även bland sådana som tycker sig vara för...


Så jag undrar nog mest om inte Krookia har varit lite smart här ;=)

22/11/05 23:45  
Anonymous Anonym said...

Det finns väl andra kvinnor än Caroline Krook?

23/11/05 11:28  
Blogger Nils Kaiser said...

Visst finns det många andra kompetent kvinnor. Det finns tillräckligt med kompetenta kvinnor att tillsätta samtliga biskopstjänster. Allt hänger definitivt inte på om Caroline Krook ställer upp eller inte.
Nä, hoppas det nomineras många goda kvinnor och män!

23/11/05 12:05  
Blogger Germunds Blog said...

Jag antar att Annika Borg är för ung och formellt för dåligt meriterad, men vilket lyft det skulle vara.

En ung kvinna som talar med bönder på bönders språk och med lärde på latin. Hon går dessutom i första ledet i marschen mot den öppna folkkyrkan.

25/11/05 10:42  
Blogger Göran Koch-Swahne said...

Jättesöt och trevlig är hon oxå.

Men hon är både prästvigd, Teol. Dr och stiftsadjunkt, så meriterad är hon.

Man behöver inte vara någotdera, faktiskt. Bara döpt.

Och det finns exempel på såna som inte ens varit det...

(Ambrosius av Milano).

25/11/05 13:05  
Anonymous Anonym said...

Hej,
för några år sen röstade jag på PP. Det var ett gäng i sanning glada gossar. Varför kandiderade de inte i år och hade de haft en chans?

mvh
JS, SI

PS. Hittade hit från en barista-sida. När kommer kyrkkaffe recensionen? Mera latte i träffen!

26/11/05 22:37  
Blogger Nils Kaiser said...

Det finns många starka krafter som verkar i det fördolda, en sådan är PP. Det finns lokalavdelningar spridda över hela Sverige. En stark falang finns i Lund stift. Om fyra år tar vi grandslam i kyrkovalet.

P.S. Här kommer INTE kyrkkaffe att recenseras. Dessutom mer enkel espresso åt kyrkfolket D.S.

27/11/05 11:36  
Blogger Germunds Blog said...

JS, SI,
När inte bloggägren vill kommentera Kyrkkaffe ska jag hjälpa dig;=) Jag köpte ett paket i Världsbutiken i Västerås församlingshus och kaffet smakar utsökt gott, men det går inte upp mot det omalda espressokaffe de också säljer där. Kaffet ska malas långsamt i en Zassenhauskvarn och bryggas manuellt med vatten som stått i kylskåpet över natten.
(enligt min ringa mening)

27/11/05 12:53  
Anonymous Anonym said...

Vad är PP?

27/11/05 16:53  
Blogger Marta Axner said...

Jag tror inte på att det kommer bli en kvinnlig äb denna gång, men jag tror faktiskt inte heller att det kommer dröja 15 år tills nästa kvinna biskopsvigs. Även om det finns ett antal formellt meriterade kvinnor, så är det mycket osannolikt att någon som idag inte är biskop kommer bli äb. Antagligen kommer någon kvinna finnas med i racet, men att bli vald till äb utan att vara biskop, det är ohyggligt svårt. Knappast lättare för en kvinna.

Däremot tror jag att det finns goda chanser till en kvinna i Västerås (val senast 2008) och kanske även i Linköping (sannolikt val 2009). Sen beror det ju på vem som blir ÄB, då ska det ju väljas ny biskop där. Men mitt hetaste tips är att det blir biskopsval i Växjö, och då lär det ju knappast bli en kvinna.

28/11/05 16:58  
Blogger Karin said...

När vi hade biskopsval i Skara jobbade några av oss hårt för att få fram kvinnliga kandidater.
Inte helt lätt. Några av dom jag själv kontaktade hade goda skäl att inte flytta till Skara.

Caroline Krook har helt rätt i när hon säger att hon inte kan ställa upp bara för att hon är kvinna. Men å andra sidan behöver hon inte skämmas för sina meriter.

Men som kyrkan ser ut just nu klandrar jag ingen för att inte vilja nomineras...

Vill tillägga att biskop Erik Aurelius är en riktig kanonbiskop!

29/11/05 18:41  
Blogger Jonatan said...

Caroline Krooks meriter är bättre än vad KG Hammars var när det begav sig. Hon har rejäl erfarenhet av församlingstjänst.

Richard Nyberg skrev: "Tuulikki Koivunen Bylund är vår domprost och är mycket populär "...

Du, det beror nog på vem man frågar det...

21/1/06 10:09  
Anonymous Anonym said...

Ja det beror på vem man frågar. och Tuulikki är lika omtyckt i uppsala stift som hon är omstridd i andra stift. Det är därför hon inte har blivit biskop ännu. Hon förlorade visserligen kampen mot Ragnar P år 2000 men har var helt enkelt för svår.
Jag tror nog du syftar på ecce homo bland annat när du säger att det beror på vem man frågar huruvida Tuulikki är omtyckt eller inte. Dom flesta kritikerna där har svängt idag eller givit upp debatten.
Sedan är det ju så också att ingen kav vara omtyckt av alla.
Angående ärkebiskopsvalet så håller jag på Ragnar. Anders W skulle bli en ren KG-kopia och det behöver inte svenska kyrkan.
Inget ont om KG Hammar men svenska kyrkan behöver gå vidare och utvecklas ytterligare i takt med att ärkebiskopen blir en annan.

22/1/06 23:40  
Anonymous Anonym said...

Tidigast 2020 blev 2007. Det är inte alltid lätt att sia om framtiden, och gott är väl det.

7/3/07 00:31  

Skicka en kommentar

<< Home