lördag, september 24, 2005

Reflektioner angående kyrkovalet

En vecka efter valet och diskussionen om SvK är som bortblåst från media. Jag skall här försöka mig på en liten analys av kyrkovalet.

1. Valdeltagandet.
Jag hade personligen hoppats på att det skulle stiga lite från förra, men så skedde inte. Många orsaker tror jag. Förra gången blev det sådan fokus på att SD ställde upp. Inte riktigt samma drag denna gång, bådar troligen inte gott inför kommande allmänpolitiska valet nästa år. Troligen är det så att SD har blivit mer rumsrena och därmed kommer de in på fler kommuner. De medlemmar i SvK som inte tycker att de är aktiva i kyrkan bryr sig därför inte heller om att rösta. Att få människor att förstå att deras röst faktiskt kan påverka. I en församling kan man med sin röst vara med och påverka så att majoriteten i kyrkorådet ändras. Så att sakta men säkert den teologiska inriktningen som finns i församlingen ändras. Kanske så att en prästvigd kvinna eller öppet homosexuell präst anställs. Eller att en kvinna blir kyrkoherde.
Vi måste göra det tydligt för medlemmarna vikten av att gå och rösta. Att gå över till medlemsmöten, stämmor, tror jag inte på. Då har vi lämna den demokratiska folkkyrkan. Då är SvK någonting annat. Läs mer här!

2. Sverigedemokraterna.
De ökade med 2 mandat i kyrkomötet. 4 av 251 medför ingenting rent praktiskt. SD kommer inte att få plats i något utskott mm. De kommer säkert att lämna in motioner som nästa per automatik kommer att läggas ner.
Till stiftsfullmäktige i Uppsala 1 mandat, Linköping 1 mandat, Strängnäs 1 mandat, Lund 3 mandat, Göteborg 1 mandat, Karlstad 1 mandat och Stockholm 2 mandat. Kommentar, se kyrkomötet.
Oroväckande att de ändå hela tiden sakta men säkert blir mer accepterade av Sveriges befolkning.

3. Frimodig kyrka.
Jag var övertygad om att FK skulle få över 10 mandat i kyrkomötet. Det fick de inte utan sju.
När det gäller SD är jag säker på hur lite de kommer påverka, men med FK vet jag inte. Det finns att för många som kommer att vurma för denna förtryckta grupp. Det finns ju så många bra och goda personer som är med i FK som vi borde släppa in i utskott osv. Nä, sätt ner foten med än gång. Stoppa de innan de har kommit över tröskeln. De kommer att sänka taket till slut.
En sak som jag tycker är bra med FK är att alla grupper tvingas bli mer tydliga var vi tycker, förutom POSK. Jag är en stor förespråkare av fler tydliga grupperingar. Det kommer att göra det politiska och teologiska SvK mer intressant, demokratiskt och bättre.

4. Allmänpolitiska partier.
S förlorade på att gå ut så hårt mot kvinnoprästmotståndarna. Det blev en backlash där väljarna valde annat än de allmänpolitiska partierna. Väljarna tyckte synd om FK. Sen tröttnade också väljarna på att riksdagspartierna är inne och petar på det fria samfundet som SvK numera är. Jag har aldrig känt mig hotad av de allmänpolitiska partierna. Jag tycker och kan förstå de som väljer att ställa upp för dem. FiSK, KD i SvK, MP i SvK och v säger att de inte är samma som riksdagspartierna, men vem uppfattar det så. De kan argumentera i oändligheten men det kommer inte att ändra röstarnas uppfattning, även om de har fel. Nej, byt namn helt och hållet eller stå för er närhet till moderpartiet.

5. POSK
Glädjande tappade POSK på väldigt många ställen. Inte bara till FK utan överhuvud taget. (Det hade varit roligare och bättre om rösterna hade gått till några andra) Jag är övertygad om att det beror på deras konsekventa linje i att alltid vara otydliga.
När jag stod och delade ut valsedlar utanför min vallokal kom jag i diskussion med en från POSK. Han tyckte att det var helt förkastligt dels med partipolitiska grupper, men också med andra grupperingar än just POSK. Hans resonemang var ju att POSK omfattar de som vill kyrkans väl (det gamla namnet på obundna i kyrkan) och varje person få ju ändå tycka som de vill i POSK. Han menar att det är fel att "tvinga" sina medlemmar att tycka som resten av grupperingen. När jag frågade honom om det inte var skönt att Frimodig kyrka hade brutit sig ur, medgav han att det tyckte han ju. Det blev ju enklare. Men ändå så fattade han inte poängen med flera olika grupperingar. Nä, något mer trångsynt får man faktiskt leta efter.

Kyrkomötet
Arbetarepartiet - Socialdemokraterna 71 mandat (-3)
Centerpartiet 41 mandat (-2)
Folkpartister i Svenska kyrkan 15 mandat
FRIMODIG KYRKA 7 mandat (+7)
GABRIEL 1 mandat
Kristdemokrater i Svenska kyrkan 17 mandat (-7)
Kyrklig samverkan i Visby stift 1 mandat
Miljöpartister i Svenska kyrkan 4 mandat (+4)
Moderata Samlingspartiet 45 mandat (-3)
Partipolitiskt obundna i Svenska kyrkan 34 mandat (-2)
SPI Seniorpartiet 1 mandat (+1)
Sverigedemokraterna 4 mandat (+2)
Vänstern i Svenska Kyrkan 3 mandat (-1)
ÖPPEN KYRKA - en kyrka för alla 7 mandat (+4)