onsdag, augusti 10, 2005

Hjälp oss stoppa Sverigedemokraterna och kvinnoprästmotståndarna!

Lite mer än en månad kvar till kyrkovalet den 18 september. Strax kommer ÖKAs valkampanjen att börja i Carl Johans församling. Det finns ingen mening med att dra igång för tidigt för då har folk glömt det. Tanken är att vi skall börja ca två veckor innan valet. Det skall lägga handlingsprogram i brevlådor, offentliga lokaler, ICA osv. Då är frågan vad vi skall skriva på framsidan. Mitt förslag är Hjälp oss stoppa Sverigedemokraterna och kvinnoprästmotståndarna! Men jag vet inte. Skall man gå till val på vad man står för eller visa vad motståndarna står för? Valstrategi är inte alltid så lätt.

Hur får man medlemmarna att gå och röst? Hur får man de att förstå vikten av kyrkovalet? SvK är demokratiskt uppbyggt och styrs av förtroendevalda. Jag är en stark förespråkare av kyrkovalet. Jag tycker inte att SvK skall göra som frikyrkorna där församlingsledningen utses av dem som är mest engagerade i kyrkan. För mig är SvK en folkkyrka. Dvs alla dess medlemmar utgör kyrkan även om man inte besöker kyrkan. Man vet aldrig när man behöver kyrkans tjänster eller inte. Eller när man kan erbjuda kyrkan sina.

Det har förts på förslag att man skulle utse kyrkorådet på medlemsmöten. Nu senast av Växjös biskop Anders Wejryd. Jag har varit engagerad i en del andra föreningar där vi har haft årsmöte/stämma. Till dessa möten kommer inte mycket mer än vad som deltar i kyrkovalet. Så jag vet inte riktigt vad positivt Wejryds idé skulle medföra. Men man kan ju alltid tro att en förändring skulle bli till det bättre.

Ett orosmoln är att i allt fler församlingar finns sk samlingslistor. Det finns alltså bara en enda lista till kyrkorådet. Oroväckande att man blandar personer med helt olika uppfattning på samma lista. Man vet alltså inte vad kandidaterna står för, om man inte frågar de personligen. Det vore bättre att de ställde upp som egen nomineringsgrupp, även om det bara hade blivit en eller två på listan. Då skulle det kunna bli tydligare för väljarna vad kandidaterna står för.

Nu kan man också gå in och titta på vilka kandidater som ställer upp. Kandidater i SvK!

Fem skäl att vara med i SvK (utan inbördes rangordning):
- SvK ger röst åt dem som inte hörs genom att arbeta mot marginalisering. Tex genom Göteborgs Kyrkliga Stadsmission, Påskuppropet
- SvK arbetar för mänskliga rättigheter och goda livsvillkor för världens fattiga. Tex Lutherhjälpen, Utrota fattigdomen nu
- SvK arbetar för och tillsammans med barn och ungdomar. Tex Svenska Kyrkans Unga, Barnverksamheter i Göteborg
- SvK verkar som en samtalspartner och vägledare i olika skeden i livet. Tex vid begravning, dop och vigsel
- SvK är en kyrka. Där firar vi gudstjänst för att få kraft, mod och uppbyggelse.

7 Comments:

Anonymous Anonym said...

Hej Nils!
Kul att du är tillbaka i blogvärlden. Jag har saknat dig under sommaren.
Allt gott!

10/8/05 09:34  
Blogger Nils Kaiser said...

Förlåt!
Har varit utanför stan, men det har inte hänt så mycket i SvK under sommaren. Men nu tror jag att skrivandet kommer igång.

10/8/05 09:38  
Blogger Karin said...

Bra skrivet!

Men rösta på FiSK! :)

10/8/05 11:40  
Anonymous Anonym said...

Jag tänker inte gå och rösta pga SD. SvK får rensa upp sin egen skit.

10/8/05 12:38  
Anonymous Anonym said...

... och för den som är trött på Hammars relativism finns alltid frimodigkyrka.

10/8/05 17:23  
Anonymous Anonym said...

Tänk att de alltid måste vara anonyma... (;-)

Ja, synnerligen bra skrivet. SvK är för mig en folkkyrka och jag är stolt över just den aspekten.

Jerrys blog
http://jerryolsson.se

10/8/05 21:53  
Anonymous Anonym said...

för er som vill läsa om Sverigedemokraterna dömda medlemmar, faktafel och deras lögner så kommer www.sdinfo.se inom kort upp på nätet. Det är en faktabank om Sverigedemokraterna som kommer granska SD fram till valet 2006.

www.sdinfo.se

22/9/05 19:55  

Skicka en kommentar

<< Home