fredag, juli 08, 2005

Dopet, ett måste för nattvard?

Innan någon blir konfirmerad måste de vara döpta. Inte så konstigt då konfirmation betyder bekräftelse av dopet. Konfirmationstiden avslutas i kyrkan med redovisning och nattvard. En sak som har slagit mig är att SvK allt oftare tillämpar barnkommunion, dvs för barn som ej är konfimerade. Jag finner inget fel i det, men det jag tänker på är att det i SvK ordning står att: Var och en som är döpt får ta emot nattvardsgåvorna.
Både vid stora och små-gudstjänster eller vid tex konfirmationsgudtjänsten vet troligen inte prästen om alla är döpta. Frågan är om gudstjänstbesökarna vet om att de måste vara döpta för att ta emot nattvard.

I Svenska kyrkans ordning står det:
(...) Enheten i måltiden är ett tecken för den synliga enhet kyrkan strävar efter och för världens enhet. (...)
Svenska kyrkan har ett öppet nattvardsbord. Alla som är döpta i Faderns, Sonens och den heliga Andens namn inbjuds till måltiden.
(Det står att måltiden är ett tecken på kyrkans enighet. Hur kan man säga att det är enighet när det finns personer som inte får delta i måltiden? Detta pga att de inte är döpta. Vad skulle du som odöpt känna i kyrkan om prästen sa: Kom, nu är allt tillrett. Välkommen fram, men endast om du är döpt. Jag tycker inte om den katolska sedvänjan med handpåläggning istället för bröd och vin.)

I Luthers lilla katekes står det om nattvarden:
Vem får detta sakrament värdigt?
Att fasta och på yttre sätt förbereda sig är visserligen en god yttre ordning, men värdig och väl beredd är den, som tror på dessa ord: för er utgiven och utgjutet till syndernas förlåtelse.
Men den, som inte tror dessa ord utan tvivlar, är ovärdig och inte beredd. Ty dessa ord "för er" förutsätter idel troende hjärtan.

I Luthers stora katekes står det:
15] Därför är det nu lätt att besvara allehanda spörsmål, varmed man nu har bekymmer, såsom t.ex. om också en ogudaktig präst kan handhava och utdela sakramentet, och annat av samma slag.
16] Ty inför sådant är vår slutsats klar, och vi säga: även om en bov mottager eller utdelar sakramentet, så har han att göra med det rätta sakramentet, d.v.s. Kristi lekamen och blod, lika väl som den som umgås därmed på det allra värdigaste sätt. Ty det är icke grundat på människors helighet, utan på Guds ord. Och likasom intet helgon på jorden, ja, ej ens en ängel i himmelen kan göra bröd och vin till Kristi lekamen och blod, så kan heller ingen förändra eller förvandla sakramentet, även om det missbrukas.
17] Ty för personens eller otrons skull blir icke det ord falskt, genom vilket det har förordnats och insatts till att vara ett sakrament. Ty Kristus säger icke: "Om I tron eller ären värdiga, så undfån I min lekamen och mitt blod", utan: "Tagen, äten och dricken, detta är min lekamen och mitt blod." Vidare säger han: "Gören detta" (nämligen det jag nu gör, instiftar, giver eder och bjuder eder att mottaga).
18] Det vill säga: vare sig du är ovärdig eller värdig, så undfår du här hans lekamen och hans blod i kraft av dessa ord, som äro förbundna med brödet och vinet.
19] Så märk nu och kom väl ihåg detta; ty dessa ord äro vår grundval, vårt skydd och värn emot alla villfarelser och förförelser, som hittills uppkommit eller ännu kunna uppkomma.


Ingenstans hos Luther står det någonting om att man måste vara döpt för att kunna ta emot bröd och vin. Som Luther säger: Kristi lekamen och blod, lika väl som den som umgås därmed på det allra värdigaste sätt. Ty det är icke grundat på människors helighet, utan på Guds ord.
Jag tycker att det vore på sin plats att SvK tog bort kravet på att vara döpt för att kunna få dela måltiden. Nattvarden är kanske det tydligaste tecknet på samhörighet med varandra och gud. Därför är det djupt olyckligt att vissa stängs ute.

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

Ja, hela den nattvardspraxis som har utvecklats på senare år stöder ju Ditt resonemang. Nattvarden blir ju idag ingången till kyrkan för många människor. Om vi skall fortsätta att låta dopet vara villkoret för att människor skall få gå till nattvarden så måste vi allt ändra på nattvards-praxisen.

8/7/05 17:40  
Anonymous Anonym said...

Jag håller fullständigt med, som blivande prästt i sv. kyrkan så är det min fulla övertygelse att ingen kan stänga ute en enda människa från Guds nåd. För den som längtar och den som vill, ska det generöst räckas fra: "Frö dig utgiven/utgjutet".
Amen

1/8/05 14:02  
Blogger Göran Koch-Swahne said...

Håller med. Och en så officiell företrädare för Sv kyrk som Bengt Wadensjö hade en stor artikel om detta i nån av de kyrkliga tidningarna på senvintern, där han bl.a. påpekade att väldigt få av deltagarna i den första nattvarden var döpta - och då med Johannes dop, som ju inte är Kyrkans...

Fast öppet nattvardsbord är ju anatema för calvinister av alla kulörer... Så det lär bli kackel.

11/8/05 12:51  

Skicka en kommentar

<< Home