söndag, september 04, 2005

Valdebatten som uteblev!

I torsdags var det tänkt att det skulle bli valdebatt inför stundande kyrkoval. Det började med gtj i Gamla Lundby kyrka. Kyrkoherde Alf Österström pratade utifrån söndagens text "Enighet i Kristus". Han resonerade fram och tillbaka och fick även tillfälle att prata om kyrkovalet. Det är viktigt att de som ställer upp till kyrkovalet inte är kopior av varandra. Det är skillnaderna som gör det hela intressant. Alf kan ibland svamla lite, men han har en god folkkyrkotanke med allt hans säger.
Sen vidare till församlingshemmet med lotter, kaffe och dopp. I salen fanns ungefär 35 personer med en medelålder på ca 72. De flesta, ja så gott som alla, var med i någon av församlingens grupper. Jonas Ransgård från moderaterna inledde och pratade en hel del om hur de och många andra partier hade växt fram ur splittringen av Kyrkans vänner. Moderaterna ställer endast upp till stiftsfullmäktige och kyrkomötet i Göteborg. Han pratade nästan mer om ÖKA än om moderaterna. Jonas sa, lite generaliserande, att förutom att m är partipolitiskt så skiljer det endast två saker mellan dem och ÖKA nämligen: Moderaterna vill att församlingarna skall kunna driva friskolor och förskolor, dessutom att man fritt skall kunna välja församling.
Därefter var det POSK. Ingrid Ansebo och Svenning Alehem pratade om hur de fortfarande kallade sig för Kyrkans vänner i Lundby. Detta för att inte förvilla församlingsborna. De pratade också vad de ville i församlingen. Bland annat en satsning på Norra älvstranden. De sa också att de var för att både män och kvinnor skall kunna bli präster.
Stefan Lindelöf från socialdemokraterna stod senare på tur. Han pratade allmänt om social rättvisa och kyrkans ansvar för de svagare grupperna.
Därefter var det jag och Anna-Karin Dereman. Jag pratade allmänt om ÖKA och Anna-Karin om ÖKA i Lundby. Jag talade en del om folkkyrkan.

Jag slog ner på att POSK har behållit namnet Kyrkans vänner. Från Kyrkans vänner kommer så gott som alla som inte tillhör s. Dvs ca 1/3 av ÖKA kommer från gamla KV. Det är därför mycket förvirrande för röstarna när några behåller namnet från någonting som har splittrats i många olika grupper. Jag hög ner på POSKs linje att både män och kvinnor kan bli präster. Jag sa att troligen är det så att ni i Lundby tycker det, men man vet inte hur det är i grannförsamlingen eller på stifts- eller kyrkomötesnivå. Där finns det motståndare på listorna. En röst på POSK är en röst på dem som inte vill att kvinnor skall vara präster.
Jag förklarade varför ÖKA har hållning gentemot friskolor och förskolor. Vi tycker att kyrkan inte skall ha en sådan exklusive verksamhet som troligen kommer ta mycket kraft och engagemang från kyrkans arbete i de vanliga skolorna och förskolorna. Vi förordar en ökning av insatserna till skolkyrkan och till verskamhet tillsammans med kommunala och fristående förskolor.

Det tråkiga var att ingen av åhörarna eller Alf Österström kunde ställa några djärva frågor. Det blev mer av ett samtal där vi var ganska så eniga i många frågor, tex vikten av frivilliga och hur man håller kvar de. Enda gången det brände till lite var när jag sa att ekonomin i SvK kan komma att leda till att kyrkan består av kyrkoherde, frivilliga och kyrkobesökare. Dvs inga anställda. Då klev Stefan Lindelöf från s upp och förklarade varför det var så viktigt med en stor organisation med många anställda i SvK. Jag sa att SvK i Göteborg i år gick plus-minus noll. Om vi fortsätter på samma sätt kom vi inte att ha pengar kvar. Vi måste på något sätt anpassa vår organisation. Jag tror att vi i Göteborg inom 10-20 år endast kommer att ha ca 10 församlingar. Där kyrkorna fungerar som små distrikt. Angående de frivilliga gäller: rätt person på rätt plats, dessutom måste de få professionell stöttning.

Jag kände att jag inte kunde med att trycka på de andras, framför allt POSKs, svaga punkter. Det kändes som att det då hade spridit sig en mycket orolig stämning bland åhörarna. De var där för att få känslan av att vi i kyrkan håller ihop.
Jag argumenterade emot de andra, inte tillräckligt djärvt därför uteblev debatten!