torsdag, augusti 25, 2005

Ärkebiskopen avgår!

Ärkebiskop KG Hammar meddelade idag att han kommer att avgå till sommaren 2006. Jag tycker att det är synd att han skall sluta, men på samma gång uppskattar jag att vår kyrkliga tradition som låter kyrkliga ledare går i pension.
För mig har KG Hammar betytt en hel del. Jag tycker att han har stått för en luthersk tradition som ligger mig varmt om hjärtat. Hans tankar om att bibeln måste tolkas och förstås in i vår tid och vår tids frågor, hans ständiga kamp för utsatta grupper, såsom flyktingar och homosexuella.
Hans tid som ärkebiskop har präglats av en synlig ärkebiskop, som har vågat stå upp för det han tror på. Han har också på ett påtagligt sätt deltagit i samhällsdebatten. Detta har inte setts med blida ögon från politiska eller inomkyrkliga håll.
KG Hammar har gjort mycket bra, men också en del som jag inte är så glad över bla Enhet i mångfald. Jag tycker också att kunde drivit på hårdare för en könsneutralt vigsel, inte stoppat välsignelse av partnerskap i kyrkorummet.

Jag tror att hans val av tid för att meddela sin avgång var planerad. Det är ingen slump att det är ca tre veckor kvar till kyrkoval. Det är ju de nya ledamöterna i olika styrelser som kommer att vara med och rösta vid ärkebiskopsvalet. Det kommer kanske också bli lite drag i kyrkovalet.
Nu blir det en spännande tid med hur kyrkovalet kommer att sluta, så att därefter processen med ärkebiskopsval kan komma igång.
En ärkebiskop väljs på samma sätt som en biskop. Skillnaden är att även domkapitlets och stiftsstyrelsens ledamöter i samtliga stift, samt ledamöterna i Kyrkostyrelsen får rösta.

Vem blir då nästa ärkebiskop?
- De som tror sig en kvinna kan se sig om i himmeln efter detta. SvK är ett patriarkat och kommer så att förbli under överskådlig tid. Biskoparna Krook och Odenberg är bara två undantag.
- Det kommer att bli en biskop som inte kommer att ha KG Hammars tydliga åsikter och ställningstagande. Definitivt ingen som kommer att försöka driva de homosexuellas frågor.

Mitt förslag är Uppsala stifts biskop Ragnar Persenius. En som absolut inte kommer att stöta sig med någon.

6 Comments:

Blogger Göran Koch-Swahne said...

Klart anti-gay är han i alla fall.

25/8/05 22:01  
Blogger Nils Kaiser said...

KG eller Persenius?

25/8/05 22:11  
Anonymous Anonym said...

Persenius är bra när det gäller organisationsfrågor, men frågan är om han har visionen?

Det är för tidigt för en kvinna, även i Svk. Tyvärr.

Jerry

26/8/05 08:51  
Blogger Göran Koch-Swahne said...

Persenius. Hur kan Du inte veta det?

26/8/05 10:36  
Blogger Marta Axner said...

Tror du verkligen på Persenius? Jag är tveksam. Han verkar vara rätt man på rätt plats i Uppsala stift men som äb tror jag verkligen inte. Trots att jag lyfte Caroline på min blogg (mest för att man alltid ska lyfta kvinnor) tycker jag det finns en del andra kandidater, Carl-Axel Aurelius (om han inte är för akademisk) eller kanske ännu troligare Anders Wejryd. Vore ju roligt med någon med ett starkt engagemang i de internationella frågorna, tycker jag. Men det kan ju gott finnas fler rimliga.

26/8/05 23:03  
Blogger Göran Koch-Swahne said...

Anders Wejryd har jag erfarenhet av (och det är dessvärre inte tryckbart).

Men kolla GPs smutskastning idag!

Göteborgs stift överträffar sig själft!

27/8/05 06:17  

Skicka en kommentar

<< Home