tisdag, september 27, 2005

Partipiskan i kyrkan!

Är det fult att använda partipiskan i kyrkan? En hel del skulle vilja påstå det, men inte jag. En del personer tycker det är anstötligt att vi i ÖKA ibland använder partipiskan. Självklart finns de största motståndarna utanför ÖKA. Varför är det så provocerande att vi skall tycka samma i väsentliga frågor?
När jag stod och delade ut valsedlar utanför min vallokal kom jag i diskussion med en från POSK, se tidigare kommentar. Han var mycket upprörd över att medlemmar i ÖKA inte alltid fick rösta som de ville. Han slog sig för bröstet och sa att i POSK får alla rösta som de vill. För de tvingar ingen till någon åsikt.

I ÖKA tvingar vi ingen till några åsikter, men om man inte kan ställa upp på vissa grundläggande principer kan man inte vara kvar som medlem. I ÖKAs stadgar står vissa saker man inte kan frångå om man skall vara medlem, bla bejaka Svenska kyrkans ordning om kvinnors och mäns lika tillträde till vigningstjänsterna, verka för att kyrkan ska vara en folkkyrka öppen för alla, visa respekt för varje människas värde och värdighet oberoende av sådant som kön, ålder, socialgrupp, etnisk tillhörighet, funktionshinder eller sexuell läggning.

I några frågor i kyrkofullmäktige i Göteborg har alla i ÖKA röstat likadant, tex om SvK i Göteborg skulle fortsätta utreda om SvK skulle driva friskola. ÖKA röstade nej. Sen röstade ÖKA samma när det gällde tillsättningar av ordförande mm i nämnder och utskott. Det intressanta vara att alla i POSK, POSK som låter alla de sina rösta efter eget samvete, röstade exakt det motsatta. När jag frågade min vän från POSK om detta inte var partipiska sa han: Nej, vi i POSK hade samsyn i frågorna!

POSK tar spjärn emot allt som heter parti, tydlighet eller att tycka samma. Men deras resonemang håller inte i längden. Vissa frågor är grundläggande och då måste man faktiskt rösta/tycka samma. Det är ett ansvar man har gentemot väljarna och sig själv.